Kamelianainen ja La TraviataLauantai 4.7.2020 - Ville Niittynen Giuseppe Verdin La Traviata-ooppera perustuu Alexandre Dumas nuoremman romaaniin Kamelianainen. Niin oopperassa kuin romaanissakin kyse on pohjimmiltaan kurtisaanin/prostituoidun mahdollisuudesta rakkauteen ja onneen. Jos tekee rakkaudestaan kevytmielistä kauppatavaraa, niin kadottaako ikiajoiksi mahdollisuuden aitoon rakkauteen? Päähenkilö Violetta, saa joka tapauksessa mahdollisuuden. Hänen tielleen osuu nuori idealisti, Alfredo, joka ei piittaa rakkaansa tahratusta menneisyydestä. Myös Violetta on toiveikas, hän on jo jonkin aikaan kaivannut elämänmuutosta ja oikeaa rakkautta, ja uskoo sen vihdoin koittavan. Ympäröivä yhteiskunta asettaa kuitenkin esteitä. Alfredon perhe puuttuu peliin. Alfredon isä, Giorgio, oppii kyllä pian, että kyse on aidosta rakkaudesta ja että Violetta on pohjimmiltaan ihan kelpo tyttö. Siitä huolimatta hän ei kuitenkaan halua suhteen jatkuvan. Perheen ja Alfredon maine – ja sitä kautta tulevaisuus – ovat vaakalaudalla. Käytännössä tämä näkyisi esimerkiksi siinä, että Alfredon siskon avioliittohankkeet ensiluokkaisen sulhasen kanssa kariutuisivat perheen tuhotun maineen myötä. Violetta antaa periksi. Hän jättää Alfredon ja hylkää onnellisen tulevaisuuden tämän kanssa. Giorgio-isä onnistuu vakuuttamaan Violettan, että tekemällä näin Violetta pelastaa Alfredon ja tämän perheen. Alfredo tietysti suuttuu ja katkeroituu, semminkin kun hänelle ei kerrota sitä oikeaa syytä, miksi Violetta lähtee ja palaa vanhaan elämäntyyliinsä. Violettan horjuva terveys luo tarinaan alusta alkaen synkän sävyn. Lopussa ollaan jo hänen kuolinvuoteellaan. Alfredo ja Giorgio tulevat tekemään sovintoa ja olemaan Violettan tukena. Romaanin loppu on vielä asteen verran synkempi kuin oopperaversion. Siinä Alfredo ei ehdi kuolinvuoteelle lainkaan. Sen sijaan hän kaivatuttaa Violettan ruumiin ylös haudasta tarkistaakseen, että tämä on oikeasti kuollut eikä vain karannut hänen luotaan. Varmistuttuaan asiasta hän vajoaa pitkäksi aikaa mielisairauden syövereihin. Toinen suuri eroavaisuus oopperan ja romaanin välillä on rahan rooli. Oopperassa taloudellisilla seikoilla ei ole keskeistä roolia. Alfredon perheen maine on pääasia. Romaanissa raha-asiat ja se ylellinen elintaso, johon Violetta on tottunut, sekoittavat jatkuvasti jo muutenkin sekaista pakkaa. Alfredo potee aidosti pelkoa, ettei pysty tarjoamaan Violettalle sitä, mitä tälle pitäisi tarjota; Violetta tietää tämän ja pelkää sen uuvuttavan Alfredon ja sammuttavan rakkauden. Molemmat rakastavaiset järjestelevät tahoillaan raha-asioita salassa toisen hyväksi, mikä vain tosiasiassa lisää esteitä heidän onnensa toteutumiselle. Oikeastaan juuri monimutkaiset taloudelliset laskelmat estävät rakastavaisia täysillä heittäytymästä kohti rakkaudentäyteistä tulevaisuutta. La Traviatassa tällaisia mutkia on oiottu. Savonlinnan tämän kesäinen (2013) La Traviata oli tuotu nykyaikaan. Nopeasti ajatellen se tuntuu hyvältä idealta. Nykyaikaanhan kuuluu noin muutenkin se, että kaikki on kaupan. Mutta yli 150-vuotias libretto ei kuitenkaan ihan kanna nykypäivään asti. Perheiden maineet eivät enää kärsi, jos joku sisarusparvesta rakastuu renttuun. Aika on paljon yksilökeskeisempää ja jokainen vastaa vain omista asioistaan. Ja kuinka moni kuuntelee enää nykypäivänä näin kuuliaisesti isäänsä/appiukko-kandidaattiaan silloin, kun oma henkilökohtainen rakkauselämä on kyseessä? En ole enää vuosiin käynyt diskoissa, mutta ei siellä ainakaan kymmenen vuotta sitten ollut matadoreja ja povaavia mustalaisia. Kenellä on nykyaikana palvelijoita ja mistä nykyään löytää kotikäyntejä tekeviä lääkäreitä? Mutta mitäpä näistä epäloogisuuksista. Verdin musiikki on kaunista, vaikka yritys tuoda sitä nykyajan lavasteisiin ontuisikin. Ja Savonlinnan oopperajuhlat on Suomen kesän parasta antia. Kyse on niin toimivasta kulttuurin kokonaispaketista, ettei vastaavaa tahdo löytää. Vielä vinkki ensi kesää varten: jollei vielä ole lukenut, niin lämpimästi voi Oopperajuhlille aikovalle suositella Joel Lehtosen upeaa romaania Kerran kesällä. Pääsee hienosti Savonlinna-fiiliksiin jo valmiiksi. Tänä vuonna Olavinlinnassa esitettiin kantaesityksenä Timo-Juhani Kyllösen Norppaooppera. Kuinka hienon oopperan Kerran kesällä –teoksen pohjalta saisikaan?! Olisi viimeisen päälle aidoissa kulisseissa! Savonlinnan oman pojan Joel Lehtosen elämästä puolestaan saisi sellaisen libreton, että monet kuulut klassikot tuntuisivat sen rinnalla tylsiltä ja epädramaattisilta. Kirjoitus on julkaistu alunperin Lifestylejulkaisu Umamin sivuilla heinäkuussa 2013 Savonlinnan Oopperajuhlien ooppera-arviona La Traviata oopperasta. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: La Traviata, Verdi, Savonlinnan Oopperajuhlat, kurtisaani, ooppera-arvio, Kamelianainen |
Giuseppe Verdi ja ihmeellinen EgyptiTorstai 2.7.2020 - Ville Niittynen Yle Teemalla on tänä kesänä (2012) seurattu brittiläisen siirtomaaimperiumin kiintoisia vaiheita. Dokumenttisarja on brittien itsensä tekemä, mutta esittelee kiitettävästi myös siirtomaavallan synkkää puolta. Toisaalta sarjaa katsoessa ei ole voinut välttyä tekemästä rinnastuksia siirtomaaisäntien julmuuksien ja niiden julmuuksien välillä, joiden tekijät tänä päivänä ovat tuomiolla Haagin kansainvälisessä rikostuomioistuimessa. Siirtomaa-aika toi mukanaan toki myös hyvää. Monella saralla. Savonlinnan oopperajuhlilla pääsee tänä vuonna nauttimaan ehkä siitä kauneimmasta siirtomaavallan kypsyttämästä hedelmästä: Verdin oopperasta Aida. Aidan historia alkaa siirtomaa-ajan valtasuonen, Suezin kanavan, rakentamisesta. Kanavan rakentaminen oli suur-urakka mutta sen ansiosta päästiin nopeasti Euroopasta Aasiaan purjehtimatta pitkää mutkaa Afrikan eteläkärjen kautta. Näin maailma kutistui ja ihmisten sekä kulttuurien kohtaaminen harppasi isosti eteenpäin. Kanava sai aikaan varsinaisen Egypti-buumin Euroopassa. Matkailijoita riitti pyramidien maahan ihan uudella tavalla, ja ennen kaikkea strategisesti tärkeä väylä edellytti paikan päälle lähetettäväksi erilaisia virkamiehiä, sotilaita ja liikemiehiä. Pelkät Egyptin tarjoamat palvelut eivät näille ihmisille riittäneet, vaan samana vuonna kanavan valmistumisen kanssa avattiin Kairon upouusi oopperatalo. Näin Egyptikin pääsi osalliseksi yhdestä länsimaisen kulttuurin upeimmasta ilmiöstä ja instituutiosta – oopperasta. Egyptin hallitsija, länsimaiden nukkehallitsijaksikin kutsuttu Ismail Pasha, ihastui uuteen oopperataloon ja siellä hänelle avautuneeseen uuteen maailmaan, musiikin maailmaan. Pasha osoittautui myös hyväksi mesenaatiksi oopperataiteelle. Hän päätti tilata Kairon oopperataloon oman oopperateoksen, ja säveltäjäksi kelpasi vain sen hetken ykkösnimi, Italian kansallissäveltäjä ja elävä legenda: Giuseppe Verdi (1813-1901). Tilausoopperan aihe otettiin luonnollisesti Egyptin omasta mahtavasta historiasta, faaraoiden ajasta. Aidan juonessa on kyse – kuinkas muuten – kolmiodraamasta. Osapuolina ovat faaraon tytär prinsessa Amneris, faaron sotapäällikkö Radames sekä hovissa orjattarena elävä etiopilainen Aida. He kaikki joutuvat valintojen eteen: rakkaus vai isänmaan rakkaus? Verdille maksettiin ruhtinaallisesti, ja hän paneutui työhönsä sen mukaisella pedanttisuudella. Muinais-Egyptiä tutkiva historiantutkimus, egyptologia, oli tuohon aikoihin jo varsin kehittynyttä tiedettä. Aidan librettoa laatineessa tiimissä myös egyptologien ammattikunnalla oli oma vahva edustuksensa. Vaikka kyse on tietenkin taideteoksesta taiteilijan ottamine vapauksineen, niin Aidan monet historiallisesti todet yksityiskohdat ja autenttiset piirteet ovat osaltaan olleet nostamassa sitä yhä ylemmäs oopperateosten joukossa. Savonlinnan tämänvuotinen Aida haluttiin tehdä alkuperäistä eli säveltäjän versiota kunnioittaen. Siihen ei ole yritetty liittää mitään viittauksia nykypäivään, vaikka se olisi ollut hyvinkin helppoa. Egyptissähän on viimeisen vuoden sisällä tapahtunut verinen vallankumous, vallanpitäjiä on tuomittu oikeudessa ja lisäksi vielä sotilaat ja papit ovat näytelleet aktiivista osaa näissä kuohuvissa tapahtumissa. Yhtymäkohtia Aidaan olisi siis toden totta löytynyt. Tämän lisäksi myös etiopialaisille ja näitä lähellä olevilla kopti-kristityillä on yhä Egyptissä suuri merkitys, kun maa ja sen uusi yhteiskunta hakevat muotoaan. Ensi vuonna tulee kuluneeksi 200 vuotta Giuseppe Verdin syntymästä. Verdi merkitsee italialaisille jotain samaa kuin Sibelius suomalaisille. Ehkä enemmänkin. Ja jos on Aida arabikevään jäljiltä ajankohtainen, niin sitä on Verdikin. Uus-isänmaallisuus nostaa nimittäin päätään Italiassa ja jälleen kerran näiden tuntojen tulkiksi on valikoitunut Giuseppe Verdi. Monet italialaiset tuntevat maansa tätä nykyä häväistyksi. Talouskriisi aikaansaa näköalattomuutta ja vihaa. Mitä erilaisimmat varkaat, kuka missäkin valepuvussa, ovat viime vuosikymmenet saaneet ryöstää ja turmella kaunista Italiaa. Kyynisemmänkin italialaisen saattaa siksi tätä nykyä kuulla kaihoisasti hyräilevän Verdin Nabucco-oopperan ihmeellisen kaunista aariaa ”Va, pensiero”. ”O mia patria, sì bella e perduta, o remembranza, sì cara e fatal” ”Oi isänmaatani, niin kaunista ja häväistyä, oi muistoa, niin ihanaa ja ahdistavaa” Kirjoitus on julkaistu alunperin Lifestylejulkaisu Umamin sivuilla heinäkuussa 2012 Savonlinnan Oopperajuhlien ooppera-arviona Aida oopperasta. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ooppera-arvio, Savonlinnan Oopperajuhlat, Aida, Verdi, Egypti |
Runeberg ammensi monipuolisesti eri kulttuureistaSunnuntai 28.6.2020 - Ville Niittynen Isänmaallisuus on herkkä asia. Kovin helposti oman maan ja kansan merkityksen korostaminen tehdään ihmisyyden ja totuuden kustannuksella vierasta ja toiseutta samalla ikävästi ylenkatsoen. Moinen tympeä isänmaallisuus tuntuu Suomessa viime aikoina lisääntyneen. Siksi tänä Runebergin päivänä kannattaa tarkastella sitä, kuinka kansainvälistä kansallisrunoilijamme tuotanto pohjimmiltaan olikaan.
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: isänmaallisuus, kansaivälisyys, antiikin kreikka, kansanrunot, filosofia, Herder, eurooppalaisuus |
Mysteeri nimeltä RunebergLauantai 27.6.2020 - Ville Niittynen Järkäleestä on vaikeaa tehdä pientä sievää pakettia. Viimeisten 150 vuoden aikana on Johan Ludvig Runebergiä tutkittu paljon. Yksinkertaisia kiteytyksiä hänestä ja hänen tuotannostaan ei ole kuitenkaan ollut helppo tehdä.
Kulttuuriessee on julkaistu alunperin Kotimaa-lehdessä 2.2.2017 |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Runeberg, antiikki, romantiikka, filosofia, taiteet, kristinusko, luonto, kansallisrunoilija, herätysliike, monikulttuurisuus |
Ympäristöteologiaa nyt ja romantiikan aikaanPerjantai 26.6.2020 - Ville Niittynen Tuomas Hynynen avaa kiintoisasti kirkkomme reilun kahdenkymmenen vuoden ajan harjoittamaa ympäristöteologista ajattelua (Kotimaa 15.5.2020). Hän löytää siitä kaksi peruslinjausta kutsuen toista tilanhoitajaetiikaksi (”viljele ja varjele”) ja toista syväksi ekoteologiaksi, jossa korostuvat luomakunnan pelastuksen ja ihmisen pelastuksen yhteys sekä Kolmiyhteisen Jumalan läsnäolo luomakunnassaan.
Kirjoitus on julkaistu alunperin Kotimaa-lehdessä 28.5.2020 |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ympäristöteologia, ympäristöfilosofia, panteismi, kristinusko |
Nopeasti lisää uskonnon opetusta kouluihinTorstai 25.6.2020 - Ville Niittynen Jos joku oli ehtinyt luulla, että uskonnot ja uskonnollisuus ovat häviämässä, niin erehtyi. Vaikka länsimaissa maallistuminen onkin lisääntynyt, niin maailman mittakaavassa uskontojen merkitys on koko ajan vain kasvanut. Lisäksi aivan viime vuosina on ollut helppo havaita, että kristinusko ja Raamatun tulkinta ovat myös meillä koti-Suomessa palanneet taas ryminällä takaisin osaksi yhteiskunnallista keskustelua.
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: uskonnonopetus, peruskoulu, sivistys, opetustoimi, uskonnot, yhteiskunta, kulttuuri |
Oliko suurmies Jaakko Finno Kaarinasta?Keskiviikko 24.6.2020 - Ville Niittynen Ensimmäisen suomenkielisen virsikirjan kokosi ja toimitti vuonna 1583 Jaakko Petrinpoika Finno. Hän kävi koulunsa ensin Turussa ja suuntasi sitten Saksanmaalle maisteriopintoihin. Siellä hän kirjautui Wittenbergin yliopistoon vuonna 1563 ja neljä vuotta myöhemmin vielä Rostockin yliopistoon. Jo pelkästään tältä pohjalta voi sanoa, että hänen opinnoissaan painottui uusi oppi eli luterilaisuus.
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Jaakko Finno, suurmies, virsikirja, Kaarina, Ladjakoski, sukututkimus |
Jaakko Numminen: Kirkko keskellä yhteiskuntaa (Kirjapaja 2015)Perjantai 29.1.2016 - Ville Niittynen
Opetusministeriön ylimpänä virkamiehenä, kansliapäällikkönä vuosina 1973-1994 työskennellyt Jaakko Numminen on julkaissut kirkolliset muistelmansa. Monissa valtiovallan ja kirkon välisissä kiemuroissa ja yhteishankkeissa mukana olleen vaikuttajan muistelmat ovat kerrassaan kiinnostavaa luettavaa. Kirkolla on Nummisessa ollut luotettava tukija keskeisen hallinnonalan huipulla. Hän on nähnyt kirkon perustavaa laatua olevan merkityksen suomalaiselle yhteiskunnalle – usein jopa kirkkoa itseään paremmin. Numminen haastaakin kirkkoa monessa kohdin terästäytymään. Kirkon ei tule askarrella vain omissa sisäisissä asioissaan, vaan olla aktiivinen sekä valtiovallan että maamme kulttuurielämän suuntaan. Näin kansankirkko voisi nimensä mukaisesti kantaa laajemmin vastuuta kansasta ja sen hyvinvoinnista. Meillä Suomessa eduskunnan rooli kirkollisissa asioissa on jo pitkään ollut tarkasti rajattu ja kirkon itsemääräämisoikeus vahva. Ruotsissa kehitys on mennyt toisin. Siellä esimerkiksi kirkolliskokousta on viime vuosiin asti leimannut sen vahva side maan eduskuntaan ja poliittiseen elämään. Tätä Numminen vierastaa ja maalailee uhkakuvaa, että meillä puolueet puoluetoimistoineen voisivat ”demokratiakehityksen nimissä” päästä liikaa määräämään kirkon asioita. Tätä kirkon demokraattisuutta kannattaa miettiä hieman tarkemmin. Kirkollisissa vaaleissa äänioikeuttaan käyttää nykyisin vain n. 10 % seurakuntalaisista. Kumpi on kansankirkolle parempi: pysyvästi alhainen äänestysprosentti ja siitä seuraava epädemokraattisuus vai se, että demokratia aidosti toteutuisi eduskunnan välityksellä ja näin äänestysprosenttikin faktisesti nousisi 70 prosenttiin? Vahvistavatko vai heikentävätkö puolueet demokratiaa mobilisoidessaan ihmisiä uurnille? Entä vähentääkö nykytilanne politikointia kirkon sisällä? Vaikkei selkeitä vastauksia olekaan, kuuluu näitä asioita kansankirkossa pohtia. Numminen heittää kirjassaan myös hienon filosofisteologisen mietintätehtävän, kun hän esittelee Ruotsin kirkon olevan maan nykyisen hallitusmuodon mukaan ”demokraattinen ja piispallinen” ja kysyy, onko tämä edes teoriassa mahdollista. Ortodoksinen kirkko on Nummiselle tärkeä ja merkityksellinen. Suhde siihen, niin Suomessa kuin muualla maailmassa, on lämmin ja arvostava. Kylmän sodan aikana maamme luterilaisen ja ortodoksisen kirkon ulkosuhteet itäblokin kirkkoihin hoidettiin pääsääntöisesti valtiovallan välityksellä ja suojassa. Laajasti sivistynyt Numminen on näissä ympyröissä pystynyt palvelemaan maataan ja sen kahta kansankirkkoa hienolla tavalla. Nummisen elämäntyötä voi muutenkin tarkastella jatkumona sille sivistystä painottaneelle kansalliselle rakennusprojektille, jonka J.V. Snellman kumppaneineen laittoi alulle. Antiikki, kansanopetus, kirkon välittämä länsimainen sivistys, kansainvälisyys. Tällaisista perusasioista jalostui Nummisen virkauralla monia hienoja hankkeita kuten Ylen latinankielisiä uutisia, puukirkkojen ja pappiloiden suojelutyötä, Agricola-seuran ja Pietarin suomalaisen kulttuuri-instituutin perustamista, Inkerin kirkon jälleenrakennusta, latinankielisen Kalevalan aikaansaamista jne. Entä sitten opetusministeriön ylimmän virkamiehen kanta aina ajankohtaiseen peruskoulun uskonnonopetukseen? Maailmaa ja kulttuureja monelta kantilta katsoneen Nummisen linja on selkeä: ” Oman uskonnon tunteminen ja vieraiden uskontojen ymmärtäminen on Suomen koulun tärkeitä kasvatustehtäviä. Se yhdistää yksilön eettisen kasvatuksen kansalliseen perinteeseen ja kansainväliseen yhteisöön, ylipäätään reaalimaailmaan.” Kuluvana syksynä näille sanoille on tullut aivan erityistä painoa. Ville Niittynen, Kaarinan kirkkoherra ja politiikan tutkimuksen tohtorikoulutettava
Kuva Turun Kirjamessuilta 2015, kirjan julkistamistilaisuudesta. Paneelikeskustelussa olivat mukana arkkipiispa John Vikström (vas.), ministeri Jaakko Numminen, arkkipiispa Jukka Paarma sekä moderaattorina kirkkoherra Ville Niittynen. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Jaakko Numminen, Kirkko keskellä yhteiskuntaa, Kirjapaja, Opetusministeriö, kansliapäällikkö, kirkko, kansankirkko, kirkolliskokous, kirkollinen demokratia, kirja-arvostelu, Agricola-seura |
José Saramago: Ricardo Reisin viimeinen vuosi (Tammi 2012)Tiistai 22.4.2014 - VN
Kirja alkaa siitä, kun valtamerilaiva saapuu Lissaboniin. Lääkäri Ricardo Reis palaa kotimaahansa Portugaliin Brasiliasta. On vuosi 1935, hän on ollut poissa 16 vuotta. Ricardo Reisin tausta ja aikaisemmat elämän vaiheet jäävät pääosin hämärän peittoon. Onko hän joutunut lähtemään aikoinaan Brasiliaan ja sieltä nyt palaamaan poliittisen aktiivisuutensa vuoksi? Tämän suuntaisia vihjeitä lukijalle annetaan. Vallanvaihdoksiahan tapahtui Portugalissa vuonna 1919 ja nyt Brasiliassa vuonna 1935. Lue koko kirja-arvostelu Umamista. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: José Saramago, Keltainen kirjasto, kirja-arvostelu, Ricardo Reisin viimeinen vuosi, Tammi, Umami |
Jennifer Egan: Aika suuri hämäys (Tammi 2012)Sunnuntai 27.10.2013 - VN Kirjan nimi on suomennettu sopivan hämäävästi. Uskollisuus englanninkieliselle nimelle (A Visit from the Good Squad) on unohdettu. Tarkennettakoon, että nimi ei tarkoita ’aikamoisen suurta hämäystä’ vaan filosofishenkisesti sitä, että aika sinänsä on yhtä suurta hämäystä. Lue koko arvio Umamista. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Aika suuri hämäys, Jennifer Egan, Keltainen kirjasto, kirja-arvostelu, Tammi, Umami |
Amoz Oz: Fima (Tammi 2012)Maanantai 17.6.2013 - V.N Oz on punonut monitasoisen kirjan nyky-Israelista. Yhteiskunta-analyysi on kattavaa. Poliittiset virtaukset, aatteet, uskonto kulkevat sujuvasti mukana romaanin sivuilla. Historia voimavarana ja painolastina tulee esiin. Näiden yleisten teemojen ohessa seurataan keski-ikäisen vanhanpojan, Efraimin eli Fiman, rosoista arkea. Lue lisää Umamista. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Amoz Oz, Fima, Keltainen kirjasto, kirja-arvostelu, Tammi, Umami |
Yiyun Li: Kultapoika, smaragdityttö (Tammi 2012)Lauantai 25.8.2012 - VN Kiinan noustua maailman ykkösmaaksi lähes mittarilla kuin mittarilla mitattuna on meillä länsimaissa suuri tarve oppia tuntemaan paremmin Kiina ja kiinalaiset. Kultapoika, smaragdityttö –kirja lyhyine vaikuttavine kertomuksineen sopisi hienosti kurssikirjaksi kauppakorkeaan ja moniin muihin liike-elämän tai tekniikan alan kouluihin. Kiinalaisen kulttuurin tuntijat työllistyvät tulevaisuudessa hyvin, heitä tarvitaan. Lue lisää kirja-arvostelusta Umamista. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Umami, Keltainen kirjasto, kirja-arvostelu, Kultapoika, smaragdityttö, Tammi, Yiyun Li |
Ernst Hemingway: Kuolema iltapäivällä (Tammi 2012)Torstai 17.5.2012 - VN Kuolema iltapäivällä esittelee espanjalaisen instituution nimeltä härkätaistelu. Esittely on monipuolinen ja syvällinen, laaja ja filosofinen. Kyse ei ole romaanista vaan kaunokirjallisesta, härkätaistelun syvintä olemusta tavoittelevasta raportista. Hemingway on taas lempiteemojensa parissa: miehisyys, kuolema, rohkeus ja pelko ovat kaikki läsnä härkätaisteluareenan iltapäivän kuumuudessa. Lue lisää kirja-arvostelusta Umamista. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ernst Hemingway, Keltainen kirjasto, kirja-arvostelu, Kuolema iltapäivällä, Tammi, Umami |
Kahdet erilaiset lapsuus- ja nuoruusmuistelotKeskiviikko 18.4.2012 - VN Torgny Lindgren: Muistissa (Tammi 2012) Haruki Murakami: Norwegian Wood (Tammi 2012) Vuoden 2012 ensimmäiset kaksi Keltsiä ovat molemmat kirjoja lapsuuden ja nuoruuden muistamisesta. Toisessa ollaan 60-luvun lopun Japanissa ja toisessa liikutaan hieman laveamman aikaperspektiivin puitteissa pääasiassa Pohjois-Ruotsissa. Lue lisää arvioista Umamista |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Haruki Murakami, Keltainen kirjasto, kirja-arvostelu, Muistissa, Norwegian Wood, Tammi, Torgny Lindgren, Umami |
Antonio Muñoz Molina: Kuun tuuli (Tammi 2011)Torstai 15.3.2012 - VN Kuun tuulen voisi ommella osaksi Muños Molinan vaikuttavaa suurromaania Öinen ratsumies. Tässäkin muistellaan murrosiän kipeitä kasvuvuosia pienessä maalaiskaupungissa. Kuun tuulen tyyli ja tunnelma ovat muutenkin kuin samasta puusta veistettyjä Öisen ratsumiehen kanssa. Ja mikäs sen hienompaa! Taannoin Keltaisessa kirjastossa ilmestynyt Öinen ratsumies oli niin huikea lukukokemus, että tämän 15 vuotta myöhemmin ilmestyneen jatko- tai paremminkin lisäosan otti mieluusti vastaan. Lue koko kirja-arvostelu Umamista. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Antonio Muñoz Molina, arvonta, Keltainen kirjasto, kirja-arvostelu, Kuun tuuli, Tammi, Umami |
Ernst Hemingway: Jäähyväiset aseille (Tammi 2011)Sunnuntai 12.2.2012 - VN Keltainen kirjasto on julkaissut viidennen, suomennokseltaan tarkistetun painoksen Hemingwayn klassikosta Jäähyväiset aseille. Alun perin se ilmestyi Keltsinä vuonna 1968. Päähenkilönä on amerikkalainen lääkäri Frederic Henry, joka on vapaaehtoisena Italian armeijan palveluksessa ensimmäisessä maailmansodassa. Missään länsirintaman mielettömässä lihamyllyssä ei olla, mutta kyllä Italian ja Itävallan välinen rintamakin on tarpeeksi rankka paikka. Koillis-Italian alppilaaksoista ja ylämaista taistellaan verisesti ja tuuma tuumalta. Lue lisää kirja-arvostelusta Umamista. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ernst Hemingway, Jäähyväiset aseille, Tammi, Keltainen kirjasto, kirja-arvostelu, Umami |
Blogistanian Globalia -äänestysKeskiviikko 1.2.2012 - VN Nyt haetaan vuonna 2011 Suomessa ilmestynyttä, viralliselle kotimaiselle kielelle käännettyä kaunokirjallista, palkitsemisen arvoista teosta! Asialla ovat kirjallisuusblogistit, jotka äänestävät tänään kyseisen palkinnon saajasta. Kilpailu juhlistaa sitä, että Suomessa saadaan nauttia laajasta ja monipuolisesta käännöskirjatarjonnasta. Käännöskirjallisuus ei kuitenkaan pääse mediassa esille samassa mitassa kuin kotimaiset teokset. Tämä johtuu esimerkiksi sopivien kirjallisuuskilpailuiden puutteesta. Kilpailua ideoimassa ollut Karoliina Timonen toteaa, että käännöskirjallisuus on lukijoille tärkeä ikkuna muuhun maailmaan. Lue Villen ehdokkaat Umamista. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Blogistanian Globalia, Blogistanian Globalia -äänestys, käännöskirjallisuus, kirjallisuusblogi, Umami |
Orhan Pamuk: Hiljainen talo (Tammi 2011)Tiistai 17.1.2012 - VN Tämä Pamukin jo vuonna 1983 kirjoittama romaani on hämmästyttävän ajankohtainen. Turkki 80-luvun alussa muistuttaa nimittäin jossain määrin tämän päivän Suomea ja sen henkistä ilmapiiriä. Ainoastaan kommunistit ovat kadonneet kuvasta, muuten ongelmat ja vastakkain asettelut tuntuvat kipeän tutuilta. Lue koko kirja-arvostelu Umamista. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Orhan Pamuk, Hiljainen talo, Tammi, Keltainen kirjasto, kirja-arvostelu, Umami |
Andrew O´Hagan: Maf-koira ja hänen ystävänsä Marilyn Monroe (Tammi 2011)Perjantai 6.1.2012 - VN Minkälaiselta Marilyn Monroen arki näyttäytyi hänen sylikoiransa näkövinkkelistä katsottuna ja kerrottuna? O’Hagan on yrittänyt kirjoittaa hieman erilaisen kirjan, toisaalta kepeän viihteellisen, toisaalta fiksun nykyromaanin. Lue lisää kirja-arviosta Umamista. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Andrew O´Hagan, Maf-koira ja hänen ystävänsä Marilyn Monroe, Tammi, Keltainen kirjasto, kirja-arvostelu, Umami |
Paul Auster: Sunset Park ja Don DeLillo: Omegapiste (Tammi 2011)Perjantai 18.11.2011 - VN Vertaan kahta Yhdysvaltojen eturivin nyky-kirjailijaa, Don DeLilloa ja Paul Austeria. Keltainen kirjasto julkaisi tänä syksynä peräkkäin kyseisten bestseller-herrojen uusimmat romaanit. Molemmat ovat keltsi-ihmisille hyvin tuttuja: Austerilta löytyy jo 9 ja DeLillolta 6 nimikettä. Lue lisää arvostelusta Umamista. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Umami, Don DeLillo, Keltainen kirjasto, kirja-arvostelu, Omegapiste, Paul Auster, Sunset Park, Tammi |